Okazuje się, że wielu z nas nadal klika w podejrzane wiadomości. Nawet te, które trafiły do folderu SPAM. Użytkownicy Interii sprawdzają ten folder dwa do trzech raz w miesiącu, niekiedy sprowadzając na siebie poważne niebezpieczeństwo. Dlatego Interia i mBank postanowiły wykorzystać ten nawyk, by w miejscu zagrożenia ostrzegać przed niebezpieczeństwem.
Pomysł wydaje się kontrowersyjny, bo “wpadnięcie do SPAM-u” kojarzy się głównie ze zmarnowaną szansą na skuteczną komunikację. W przypadku tej kampanii niechlubny katalog ze spamem okazał się miejscem odpowiednim do realizacji dobrze osadzonych w kontekście, a przez to skutecznych działań edukacyjnych.
W interfejsie swojej poczty Interia (zarówno w wersji na komputery, jak i na urządzenia mobile) umieściła w folderze SPAM, pośród niechcianych wiadomości, grafikę wyglądającą jak zwykły e-mail. Po kliknięciu tego “maila” użytkownik otrzymywał ostrzeżenie mówiące o tym, że niechciane wiadomości mogą być groźne. Materiał powstał na podstawie elementów kampanii społecznej mBanku.
W trzytygodniowej emisji kreacji wykorzystano intrygujące tytuły: “Możesz dużo zyskać. Klikniesz?” oraz “Przepraszamy, musisz to wiedzieć”. Podczas trwania akcji folder SPAM wygenerował ponad 6 mln odsłon, a co dziesiąty użytkownik poczty uległ pokusie sprawdzenia tajemniczej wiadomości.
– Temat bezpieczeństwa jest ważny społecznie i ekonomicznie. SPAM jest dziś dużo poważniejszym problemem niż jeszcze kilka lat temu. Codziennie mierzymy się z atakami na naszych użytkowników i prowadzimy wewnętrzne działania edukacyjne – mówi Jakub Cel, kierownik w dziale Komunikacji i Usług Płatnych Interii. – Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wspólnej akcji z mBankiem, który od lat edukuje Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa – dodaje.
– Dzięki współpracy z Interią kolejny raz przekonaliśmy się, że ludzie są niesamowici. Mają niestandardowe pomysły komunikacyjne (jak zespół portalu), ale i potrafią wertować potencjalnie niebezpieczne wiadomości (jak niektórzy użytkownicy). Mamy nadzieję, że dzięki tej akcji chociaż część internautów będzie z większą uwagą sprawdzać maile. Przed niebezpieczeństwami w sieci ochronić nas może przede wszystkim czujność – podsumowuje Aneta Kubik, brand manager mBanku.
W ramach współpracy – Interia przygotowała także specjalny materiał o zagrożeniach w komunikacji e-mail. Ukazał się on w serwisie Nowe Technologie (www.nt.interia.pl), url do materiału: https://nt.interia.pl/news-przestepcy-czaja-sie-za-mielonka-sprawdz-jak-sie-chronic,nId,4373369
Więcej informacji o tym, jak chronić się przed cyberprzestępcami, można znaleźć na www.ludziesaniesamowici.pl. Akcja mBanku ma uniwersalny przekaz – dotyczy bezpieczeństwa on-line nie tylko w kontekście bankowości.
*Chodzi o mielonkę marki SPAM, której nazwę zapożyczono dla określenia niechcianych wiadomości e-mail.